Vilkår og betingelser

Vilkår NorskHMSsenter.no (Total Sparing AS)

  1. Definisjoner
    • Ved bestilling av varer/tjenester av Total Sparing AS org: 923 219 536 (Betegnes heretter
    NorskHMSsenter.no/hmskurset.no/verneombudskurset.no/internkontroll.no) godkjenner kunden gjeldende avtalevilkår.
    • Fysisk eller juridisk person som på vegne av et foretak bestiller et produkt og/eller tegner en
    avtale med HMSkurset.no er ansvarlig for bestillingen. (betegnes heretter som kunden).
    Foretar bestiller av produktet bestillinger på vegne av foretaket uten tilstrekkelig
    fullmakt/prokura/signaturrett er bestiller personlig og sammen med foretaket solidarisk
    ansvarlig for foretakets betalingsforpliktelser for det bestilte produktet overfor
    HMSkurset.no.
  2. Inngåelse av avtalen
    • Generelt
    o Kunden bestiller via elektronisk bestillingsskjema.
    o Avtalen regnes for å være bindende inngått, og kundens betalingsforpliktelse
    etablert, når NorskHMSsenter.no har mottatt bestilling via registreringsskjema, fått
    en slik bekreftelse via e-post eller annen skriftlig kommunikasjon, samt lest og
    godkjent avtalevilkår.
    o Ved aksept av disse vilkårene godkjenner man at Total Sparing AS sørger for at
    behandlingsansvarlig (kunden) og databehandler forstår ansvar og forpliktelser ved
    behandling av personopplysninger.
    • Kurs
    o Leveransen er fullført og bindende når kunde har mottatt bekreftelse via e-post med
    brukernavn og passord til tjenesten/produktet Kunden har bestilt/meldt seg på.
    § Ved bestilling av lisens(er) og/eller bedriftsintern opplæring, plikter kunde
    selv å invitere deltaker(e).
    o Kostnadsfri kundestøtte per e-post inngår i avtalen.
    o Ved endring av kursdeltakers navn eller bedriftsinformasjon etter registrering er
    gjennomført, påløper et endringsgebyr på kr. 450,- herunder manuelle endringer av
    kursbevis.
    • HMS-kort
    o For at levering av HMS-kort skal kunne gjennomføres plikter kunden å oversende
    nødvendig bildemateriale, signatur, dokumenter, fullmakter samt korrekte
    opplysninger om virksomheten og/eller ansatte senest 30 dager etter
    registreringstidspunktet.
    o Kunden gir Norsk HMS senter fullmakt til å gjennomføre søknadsprosess,
    kommunisere og innhente data hos produsent, Arbeidstilsynet
    (Arbeidsdepartementet) og Andre relevante aktører.
    • Sentral godkjenning
    o For at bistand til søknad skal kunne gjennomføres plikter kunden å oversende
    nødvendig nødvendig dokumentasjon i henhold til kvalifikasjonskravene samt
    delegere fullmakt til NorskHMSsenter.no via altinn.no senest 30 dager etter
    registreringstidspunktet.
    o Kunden gir NorskHMSsenter.no fullmakt til å gjennomføre søknadsprosess,
    kommunisere og innhente data hos Direktoratet for byggekvalitet og Andre
    relevante aktører.
    • Avtale tid
    o Alle avtaler har en løpende oppsigelsestid på 12. måneder om ikke annet er avtalt
    skriftlig.
    • Medlemskap Total Sparing
    o Kunden vil med å godkjenne avtalevilkår fra Norsk HMS senter automatisk bli
    medlem i gratisportalen for medlemsfordeler til Total Sparing AS og herunder
    vilkårene til Total Sparing AS
  3. Kundens rettigheter og plikter
    • Generelt
    o Alle skriftlige meddelelser fra NorskHMSsenter.no til Kunden foretas via E-post.
    Dette inkluderer bl.a. informasjon om prisendringer eller produktendringer,
    fakturaer, samt eventuelle purringer og inkassovarsler.
    o Kunden er ansvarlig for at korrekt e-post adresse til enhver tid er gjort kjent og
    tilgjengelig for NorskHMSsenter.no.
    o Kunden er selv ansvarlig for å tilgjengelig gjøre korrekte opplysninger som er
    nødvendig for NorskHMSsenter.no å kunne utføre bestilte tjenester på en
    tilfredsstillende måte.
    o Tjenester og/eller produkter som tilbys av NorskHMSsenter.no kan ikke videreselges
    og/eller kopieres for kommersielt bruk uten skriftlig avtale med NorskHMSsenter.no.
    • Kurs
    o Ved inngåelse av avtalen får Kunden tilgang til sine produkter via en egen bruker og
    innlogging på https://norskhmssenter.no
    o Kunden er selv ansvarlig for å administrere og nyttiggjøre seg av produktene.
    o NorskHMSsenter.no eier produktene og Kunden kan disponere dets data internt i
    bedriften og relevante aktører.
    o Det er ingen bindingstid for kurs.
    o Kunde har selv ansvar for at korrekt firma- og kontaktopplysninger er registrert
    under bestillingen. Det samme gjelder kontaktinformasjon til kursdeltaker. Dersom
    dette ikke er korrekt registrert kan ikke NorskHMSsenter.no garantere for at deltaker
    får tilsendt relevant informasjon i forkant og/eller etterkant av kurset.
    • HMS-kort
    o Kunde har selv ansvar for at korrekt firma- og kontaktopplysninger er registrert
    under bestillingen. Dersom dette ikke er korrekt registrert, kan ikke
    NorskHMSsenter.no garantere for å levere sine tjenester på en tilfredsstillende måte.
    o Ved behov for unntaksregistering hos Arbeidstilsynet (MVA og/eller NAVs Aaregister), må Kunden signere fullmakt/bekreftelse som fås tilsendt fra
    NorskHMSsenter.no. Sammen med fullmakten må Kunden legge ved gyldig
    firmaattest. Dersom firmaattest ikke er vedlagt, vil NorskHMSsenter.no uten videre
    innhente og fakturere Kunden kr 250,-, for innhenting av en slik attest.
    o Dersom bestillingen av hms-kort ikke kan gjennomføres, fordi Kundens ansatte ikke
    er innmeldt i de nødvendige registrene (NAV Aa-registeret, Sentralskattekontoret for
    utenlands saker) eller har innsendt nødvendig informasjon, herunder fullmakt vil
    NorskHMSsenter.no likevel sende betalingskrav for bestillingen. Bestillingen
    effektueres når Kunden har registrert seg i de nødvendige registrene, innen 30 dager
    fra bestillingstidspunkt.
    o Dersom hms-kort(ene) kommer i retur pga. ukjent/feil adresse, vil det på grunn av
    sikkerhetsrutiner automatisk bli sendt på nytt til registrert firmaadresse i
    Brønnøysund. NorskHMSsenter.no tar ikke ansvar for leveringer til adresser som ikke
    er korrekte.
    • Sentral godkjenning
    o Ved bestilling av bistand til Sentral godkjenning, vil årskontingent for å inneha
    godkjenning, faktureres direkte av Direktoratet for Byggekvalitet.
    o Dersom ikke kunden møter til avtalt møte, vil det påløpe et gebyr på tilsvarende en
    time arbeid.
    o Dersom gjennomføring av søknad ikke kan gjennomføres manglende dokumentasjon
    eller avslag på bakgrunn av at kvalifikasjonskravene ikke oppfylles vil
    NorskHMSsenter.no likevel sende betalingskrav for bestillingen. Bestillingen
    effektueres når Kunden har sendt inn nødvendig dokumentasjon, innen 30 dager fra
    bestillingstidspunkt.
    • Digital synlighet
    o Generelt
    § Dersom feil eller brudd på tjenesten skulle oppstå, plikter Kunden omgående
    å gi melding til NorskHMSsenter.no om forholdet. Etter mottak av
    feilmeldingen skal NorskHMSsenter.no igangsette nødvendige undersøkelser
    for å identifisere feilkilden og foreta retting.
    § Meldes det om feil etter 30 dager fra leveringsdato, opphører plikten til
    leverandøren om å rette forholdet.
    § Ved feil som skyldes NorskHMSsenter.no, skal NorskHMSsenter.no innenfor
    normale åpningstider ha startet feilretting senest 3 virkedager etter at feilen
    er meldt.
    o Nettside
    § Kunden er ansvarlig for at innholdet på nettsider eller annen kommunikasjon
    ikke bryter norsk lov eller sedvane. NorskHMSsenter.no har rett til å stenge
    siden uten varsel dersom siden bryter norsk lov, eller kunden unnlater å
    betale faktura. Ved stenging vil personer som oppsøker siden bli overført til
    en side som opplyser årsaken til at siden er stengt. Med innhold menes både
    tekst, bilde, video, lyd og andre filer.
    o Annonsering / Grafisk design / Programvareutvikling / o.l.
    § Kunden plikter å sende nødvendig materiell innen avtalt oppstart, senest 14
    dager etter bestilling. Dersom nødvendig materiell ikke er mottatt fra Kunde
    innen syv dager etter avtalt oppstart, vil hele ordrebeløpet gå til forfall, og
    produktet anses som levert.
    § Nødvendig materiell kan oversendes på e-post eller bruke elektronisk skjema
    for «onboarding», nettadresse for slik «onboardning» vedlegges i
    ordrebekreftelse.
  4. NorskHMSsenter.no sine plikter
    • Generelt
    o NorskHMSsenter.no forplikter seg til å ikke gi uvedkommende opplysninger som
    NorskHMSsenter.no mottar i forbindelse med tegning av avtalen.
    o NorskHMSsenter.no skal sørge for at selskapets Internett tjenester enten gjennom
    egen web-tjener eller gjennom samarbeidspartner(e) har høyest mulig oppe tid og er
    tilgjengelig for kunden.
    o NorskHMSsenter.no forplikter seg til å meddele eventuelle prisendringer til kunden
    senest en måned før endringene vil tre i kraft, men unntak av pris reduksjon på
    eksisterende tidspunkt.
    o Nettsiden vil kunne være utilgjengelig i korte perioder grunnet oppdateringer,
    teknisk vedlikehold og lignende.
    o NorskHMSsenter.no fraskriver seg imidlertid ethvert ansvar for direkte eller indirekte
    tap, som følge av feil på nettsiden, kursmateriell eller servers nedetid.
    o NorskHMSsenter.no forbeholder seg retten til å benytte kundens logo og navn som
    kundereferanse
    o NorskHMSsenter.no eventuelle erstatningsansvar ovenfor Kunden følger de til
    enhver tid gjeldende regler, men er i alle tilfeller begrenset til kontraktsverdi oppad
    begrenses til 1500 NOK
    o NorskHMSsenter.no forbeholder seg retten til å gjøre endringer som forbedrer
    produktene uten å informere Kunden om dette.
    o NorskHMSsenter.no er ikke ansvarlig for å kvalitetssikre informasjon Kunden oppgir
    under bestilling.
    o NorskHMSsenter.no etterstreber å gi god og riktig informasjon på nettstedet. Tekst
    og lenker kan imidlertid inneholde feil og/eller mangler, og Tilbyder fraskriver seg
    ansvaret for eventuelle følger for kunde eller tredjepart.
    o NorskHMSsenter.no forbeholder seg retten til å ta kontakt med Kunden når den
    aktuelle tjenesten utløper. Kunden står fritt til å velge om han/hun videre ønsker å
    benytte seg av NorskHMSsenter.no sine tjenester. Slik aksept kan gis både skriftlig og
    muntlig.
    • Kurs
    o NorskHMSsenter.no gir kunden “bestått-garanti”, det betyr at Kunden har innenfor
    tidsrammen på 12 måneder, mulighet til å gjennomføre kurset og ta avsluttende test
    helt til kunden består. Det er opp til hver enkelt kunde hvor mye tid og energi som
    ilegges, men NorskHMSsenter.no bistår kunder dersom Kunde ikke skulle forstå
    temaer i kurset.
    • HMS-kort
    o Ved fornyelse gis NorskHMSsenter.no lov til å innhente nødvendig informasjon
    vedrørende Kundens firma og ansatte. Denne informasjonen brukes kun til
    administrasjon av fornyelser.
    o Ved bestilling av HMS-kort gjør NorskHMSsenter.no sitt ytterste for å levere kortene
    så raskt som mulig. Kunden godtar likevel at NorskHMSsenter.no ikke kan holdes
    ansvarlig verken direkte eller indirekte for noen skader eller tap som følger av feil
    eller forsinket levering, eller manglende oppfølging av HMS-kort der gyldigheten er i
    ferd med å løpe ut, eller har løpt ut. Dette er inkludert, men ikke begrenset til, tap av
    fortjeneste, oppdrag eller kunder. Ansvarsfraskrivelsen gjelder selv om Kunde eller
    tredjepart har gjort NorskHMSsenter.no oppmerksom på muligheten for en slik
    skade.
    o Bruker av HMS-kort har eneansvar for å oppbevare kortene trygt. Mistet kort må
    bestilles på nytt, og prisen for ny bestilling er tilgjengelig på NorskHMSsenter.no sine
    nettsider.
    • Sentral godkjenning
    o Ved fornyelse gis NorskHMSsenter.no lov til å innhente nødvendig informasjon
    vedrørende Kundens firma og ansatte. Denne informasjonen brukes kun til
    administrasjon av fornyelser.
    o Ved bestilling av Sentral godkjenning gjør NorskHMSsenter.no sitt ytterste for å
    gjennomføre søknaden så raskt som mulig. Kunden godtar likevel at
    NorskHMSsenter.no ikke kan holdes ansvarlig verken direkte eller indirekte for noen
    skader eller tap som følger av feil eller forsinket levering, eller manglende oppfølging
    av Sentral godkjenning der gyldigheten er i ferd med å løpe ut, eller har løpt ut. Dette
    er inkludert, men ikke begrenset til, tap av fortjeneste, oppdrag eller kunder.
    Ansvarsfraskrivelsen gjelder selv om Kunde eller tredjepart har gjort
    NorskHMSsenter.no oppmerksom på muligheten for en slik skade.
    • Digital synlighet
    o NorskHMSsenter.no har ikke under noen omstendigheter ansvar for direkte tap,
    indirekte tap eller følgetap som skyldes handlinger utført av NorskHMSsenter.no iht.
    sine tjenester, herunder drift, support, tilpasninger, rådgivning eller noen andre
    områder i leveransen eller programvaren. Kunden kan likevel kreve erstatning
    dersom NorskHMSsenter.no har gjort alvorlige feil som ikke er blitt forsøkt fikset
    etter at NorskHMSsenter.no ble gjort oppmerksom på det. Dette gjelder aldri
    integrasjonsløsninger da kvalitet på integrasjoner avhenger av annen 3.part
    (programvaren det integreres mot) og kan derfor ikke garanteres av
    NorskHMSsenter. Kreves garanti, kan ikke NorskHMSsenter.no levere ønsket
    integrasjonsløsning.
  5. Betalingsbetingelser
    • Kunden betaler de enhver tid gjeldende priser for de tjeneste som er tilgjengeliggjort av
    NorskHMSsenter.no og som beskrives på NorskHMSsenter.No eller via elektronisk kommunikasjon.
    • Ved henvendelser og spørsmål utover produkt-/tjenestespørsmål påløper gjeldende
    timesats: 1190 NOK.
    • Alle priser oppgis uten MVA.
    • Digital synlighet:
    o Ved bestilling av nettside, grafisk design og/eller programvareutvikling forskudds
    faktureres 50% av ordreverdi ved avtaleinngåelse, resterende 50% faktureres ved
    ferdigstillelse av produkt/tjeneste.
    o Ved bestilling av enkeltoppdrag vedr. digital annonsering og/eller SEO, herunder
    implementering av analyseverktøy, relevante scripts, utforming av tekst og design av
    bilder, mm. Faktureres Kunden forskuddsvis 100% av beløpet for oppsett.
    o For løpende avtaler med månedlig betaling/budsjett faktureres det månedlig
    forskudd for administrasjon av annonseringsbudsjett. Faktisk bruk pr. måned kan
    variere, dersom ikke annet er avtalt, vil minimum 50% av månedsbudsjettet dekke
    faktiske innkjøpskostnader.
    o NorskHMSsenter.no kan fakturere ekstra for ekstraordinært arbeid som kunden
    ønsker utført og som ikke er spesifisert i kravspesifikasjonen. Likeledes kan det
    faktureres ekstra for andre ekstraordinære omkostninger, i henhold til enhver tid
    gjeldene satser.
  6. Fakturering
    • Alle kurspåmeldinger og andre produkter og/eller tjenester er bindende og faktureres
    fortløpende ved bestilling.
    • Faktura sendes fortrinnsvis igjennom EHF, dersom ikke Kunden har avtale om EHF vil
    fakturaen sendes til registrerte e-postadresse.
    • Faktura utsendes normalt i løpet av en uke etter bestilling er mottatt, med 14 dagers forfall.
    o Unntak for virksomheter som er pålagt andre betalingsbetingelser (utenlandske
    fakturamottak, internasjonale morselskap, kommuner/fylkeskommuner).
    • Ved forsinket betaling av forfalt faktura til NorskHMSsenter.no beregnes forsinkelsesrenter
    og kompensasjon for inndrivelseskostnader etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m.
    (forsinkelsesrenteloven) § 2 og § 3a. Dersom utestående betaling ikke er innbetalt innen 17
    dager etter forfall kan forholdet oversendt til inkasso hvor de tilhørende omkostningene blir
    avkrevd av kunde.
  7. Angrefrist
    • Kurs, bedriftsintern opplæring, og andre produkter/tjenester er tilgjengeliggjort kun til
    bedriftskunder og det gis således ingen angrefrist.
  8. Overdragelse
    • NorskHMSsenter.no kan overdra denne avtalen til en tredjepart på samme vilkår uten å
    innhente fullmakt fra Kunden.
    • Kunden kan ikke overdra tjenester, abonnement eller andre produkter til andre uten skriftlig
    fullmakt fra NorskHMSsenter.no.
  9. Taushetsplikt
    • Partene har taushetsplikt om alle forhold av konfidensiell art uansett formidlingsform. Dette
    gjelder, men er ikke begrenset til opplysninger om den annen parts tekniske innretninger,
    rutiner, driftsforhold, priser eller opplysninger som kan skade en av partene eller som kan
    utnyttes av utenforstående. Partene plikter å ta de nødvendige forhåndsregler for å unngå av
    konfidensiell informasjon ikke blir gjort kjent for andre i strid med Avtalen. Taushetsplikten
    gjelder ikke der Leverandør er pålagt å gi opplysninger ved lov eller ved gyldig vedtak fra
    offentlig myndighet.
  10. Mislighold
    • Dersom en part vil gjøre gjeldende at den annen part har misligholdt Avtalen, skal dette
    straks reklameres skriftlig. Betalingsmislighold fra Kunden som varer i 17 dager fra
    forfallsdato anses alltid som vesentlig mislighold. Ved mislighold kan NorskHMSsenter.no
    heve avtalen dersom Kunden ikke har rettet opp misligholdet innen 7 virkedager etter
    misligholdet ble varslet. Med mislighold menes også brudd på avtalevilkår som kopiering av
    NorskHMSsenter.no programvare, innhold eller annet åndsverk. Som alternativ til heving av
    avtalen kan også NorskHMSsenter.no velge å innføre bruks-/leveringsbegrensninger til
    misligholdet eventuelt er rettet opp i.
    • NorskHMSsenter.no har rett til umiddelbart å stenge Kundens eller brukerens tjeneste ved
    brudd på de her angitte regler eller ved utelatelse av oppgjør. En stengning på bakgrunn av
    det ovennevnte kan bli å betrakte som en oppsigelse, slik at abonnentens
    betalingsforpliktelser gjelder frem til det tidspunkt avtalen skulle opphøre ifølge normal
    oppsigelsestid eller avtaletid.
    • Ved stengning vil hele fakturabeløpet for perioden gå til forfall.
  11. Force Majeure
    • NorskHMSsenter.no kan ikke stilles ansvarlig for endringer som er forårsaket av forhold
    utenfor NorskHMSsenter.no sin kontroll, slik som streik, feil hos underleverandør, lockout,
    krig og andre omstendigheter, politiske og offentlige bestemmelser.
  12. Tvister. Avtalt verneting
    • Ved tvist mellom Kunden og NorskHMSsenter.no skal alle forhold som springer ut av denne
    avtalen bringes inn for Bergen forliksråd/tingrett. Et eventuelt erstatningsansvar fremmet av
    Kunden mot NorskHMSsenter.no er begrenset til kontraktsverdien oppad begrenses til 1500
    NOK.
    • Krav om erstatning må senest skriftlig fremmes en måned etter at forholdet ble kjent for
    Kunden eller NorskHMSsenter.no, eller senest to uker etter at man gjennom
    kommunikasjon/møter har påvist at det er en uenighet.
    Versjon 1. 2021